Мейнстримінг, сегрегація, інтеграція, інклюзія
Розрізняють кілька підходів до надання освіти дітям з обмеженими можливостями здоров’я.
Основні з них: мейнстримінг, інтеграція, інклюзія. У зарубіжній практиці вони використовуються як близькі за значенням, але не тотожні.
Мейнстримінг –
передбачає розширення соціальних контактів між дітьми з обмеженими
можливостями здоров’я та їхніми ровесниками. Здебільшого це позаурочна
форма спілкування: участь у спільних масових заходах, перебування у
літніх таборах, відвідування клубів за інтересами. Але як показали
дослідження, такі стосунки в позаурочний час характеризуються
нетривалістю та обмеженістю.
Інтеграція визначається як зусилля, спрямовані на уведення дітей в постійне освітнє середовище.
Розрізняють кілька типів інтеграції.
Соціальна інтеграція.
Діти з особливими потребами можуть брати участь разом з іншими дітьми у
позакласній діяльності, такій як харчування, ігри, екскурсії тощо, як у
дошкільних навчальних закладах, так і в загальноосвітніх навчальних
закладах, однак, вони не навчаються разом.
Функціональна інтеграція.
Як діти з особливими потребами, так і їхні однолітки навчаються в
одному класі. Існує два типи такої інтеграції: часткова інтеграція і
повна інтеграція. При частковій інтеграції діти з особливими потребами
навчаються в окремому спеціальному класі або відділенні школи і
відвідують тільки окремі загальноосвітні заходи – тоді як при повній
інтеграції такі діти проводять увесь час у загальноосвітніх класах. Саме
останній тип інтеграції можна розглядати як справжню освітню
інтеграцію.
Зворотна інтеграція. Про такий тип можна говорити тоді, коли здорові діти відвідують спеціальну школу.
Спонтанна або неконтрольована інтеграція.
Діти з особливими потребами відвідують загальноосвітні класи без
отримання додаткової спеціальної підтримки. Існують причини вважати, що в
багатьох країнах чимала кількість таких дітей складає більшу частину
тих, кого залишають навчатися на повторний рік.
Інтегроване навчання не передбачає зміни в системі освіти, дитина або адаптується до її вимог , або стає неприйнятною.
Інтеграція є проміжним етапом розвитку інклюзивної системи освіти.
Інклюзія (включення) – процес збільшення ступеня участі всіх дітей у соціальному житті, в різних програмах.
Інклюзивна освіта – це система освітніх
послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на
освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає
навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах
загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна школа – це заклад освіти,
який відкритий для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних,
інтелектуальних, соціальних, емоційних, мовних чи інших особливостей.
Цей заклад забезпечує безбар'єрне фізичне середовище, адаптує навчальні
програми та плани, методи й форми навчання, тим самим надаючи можливість
усім дітям успішно навчатись в тому числі і дітям з особливими
освітніми потребами; залучає батьків до співпраці; співпрацює з
фахівцями з метою надання спеціальних послуг відповідно до різних
освітніх потреб дітей; створює позитивну атмосферу в шкільному
середовищі та громаді загалом.
Інклюзія – це процес.
Важливо зазначити, що інклюзія має розглядатись як постійний пошук
ефективних шляхів задоволення індивідуальних потреб усіх дітей. У цьому
випадку відмінності розглядаються як позитивне явище, яке стимулює
навчання дітей та дорослих.
Інклюзія пов’язана з визначенням
перешкод та їх подоланням. Відповідно, вона включає проведення
комплексної оцінки, збір інформації з різноманітних джерел для розробки
індивідуального плану розвитку та реалізації його на практиці.
В основу інклюзивної освіти покладена
ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує
однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей
з особливими потребами.
Тобто, система адаптується до потреб дитини. Девіз інклюзії – рівні можливості для кожного.
Досить часто інтеграцію ототожнюють з
інклюзією, яка має дещо розширений контекст: інтеграція відображає
спробу залучити учнів з особливими потребами до загальноосвітніх шкіл, а
інклюзія передбачає пристосування шкіл та їх загальної освітньої
філософії та політики до потреб усіх учнів – як обдарованих дітей, так і
тих, котрі мають особливі потреби. Інклюзія потребує змін на всіх
рівнях освіти.
Суспільство повинно враховувати та пристосовуватись до індивідуальних потреб людей, а не навпаки.
Інтеграція і інклюзія розглядаються як антонімічні щодо «сегрегації» та «ексклюзії».
Сегрегація – виключення людей з особливими потребами від більшості,
практика спеціальних закладів. Ексклюзія – обмеження соціальної
активності дитини до її виключення з суспільного життя внаслідок
обмеження соціальних та суспільних прав.
Чинники, що сприяють позитивним тенденціям у розвитку дітей з особливими потребами:
-
особистість педагога: наполегливість, терплячість, витримка, старанність педагогів, асистентів та соціальних педагогів, готовність до постійної цілеспрямованої роботи з дитиною;
-
організація ефективної взаємодії педагогів, батьків, спеціалістів, створення сімейної атмосфери в класі;
-
правильна організація навчального середовища, зокрема, доцільно складений індивідуалізований навчальний план, висока питома вага індивідуальних форм навчання, правильно підібрані індивідуальні завдання;
-
кваліфікована підготовка педагога до роботи за рахунок участі у тренінгах, “круглих столах”, опрацювання спеціальної літератури;
-
орієнтація на дитину з особливими потребами як на активну, свідому особистість, що за рахунок включення в активну діяльність змінюватиме себе сама;
-
організація сприятливого мікроклімату в класі, виховання позитивного ставлення до ідеї інклюзії у батьків здорових дітей.
Use this diet hack to drop 2 lb of fat in just 8 hours
ОтветитьУдалитьWell over 160 000 men and women are using a easy and secret "liquids hack" to burn 2 lbs each and every night in their sleep.
It is very simple and it works all the time.
This is how you can do it yourself:
1) Get a clear glass and fill it up half the way
2) And then use this amazing HACK
so you'll become 2 lbs lighter in the morning!