Діти із затримкою в розвитку навчаються
нових навичок і сприймають нову інформацію повільніше, ніж інші. Однак,
все це досить умовно й залежить від багатьох факторів, зокрема,
виховання, місцевих традицій тощо. Дуже часто «розумово відсталими»
помилково називають дітей, які мають порушення мовлення, слуху, а також
педагогічно занедбаних дітей (які вчасно не отримали знання і навички,
притаманні певному вікові).
Затримка психічного розвитку може
зумовлюватися багатьма чинниками. Зокрема, це спадкова схильність,
порушення функціонування мозку в період внутрішньоутробного розвитку,
пологові ускладнення, хронічні й тривалі захворювання в ранньому
дитинстві, невідповідні умови виховання.
Значна частина дітей із затримкою
психічного розвитку, отримавши своєчасну корекційну допомогу, засвоює
програмовий матеріал і «вирівнюється» після закінчення початкової школи.
Водночас чимало учнів і в наступні роки шкільного навчання потребують
особливих умов організації педагогічного процесу через значні труднощі в
засвоєнні навчального матеріалу.
Учень, який має подібні труднощі,
потребує ретельного психолого- педагогічного вивчення для визначення
оптимальних та ефективних методів навчання. Робота з батьками таких
дітей має винятково велике значення, оскільки їхнє розуміння природи
труднощів і відповідна допомога в колі родини сприятимуть подоланню
труднощів у навчанні.
Загальні рекомендації
Використовуйте доступне мовлення, висловлюйтесь точно та лаконічно.
Якщо вам потрібно пояснити щось складне, розподіліть інформацію на частини.
Уникайте словесних штампів і образних
висловів, якщо ви не впевнені у тому, що дитина їх знає. Не
використовуйте сарказм і натяки.
Викладаючи новий матеріал, розповідайте
все крок за кроком. Надайте дитині можливість усвідомити кожен крок
після пояснення. Якщо необхідно, використовуйте ілюстрації. Будьте
готовими повторити кілька разів. Не зневірюйтесь, якщо вас відразу не
зрозуміли.
Ставтеся до дітей із затримкою у розвитку так само, як і до їхніх однолітків, обговорюйте з ними ті ж самі теми.
Деякі діти із затримкою у розвитку
прагнуть догодити співрозмовнику і кажуть те, що, як їм здається, хочуть
від них почути. Тому, щоб досягти достовірної інформації, ставте
запитання на тему, яка вас цікавить, кілька разів, перефразовуючи їх.
Кілька порад учителеві
-
Зосередьте увагу на сильних сторонах учня і спирайтеся на них у процесі навчання. Водночас будьте готові до того, що доведеться поступово заповнювати прогалини у знаннях, вміннях і навичках школяра.
-
Подавайте зміст навчального матеріалу невеликими частинами, використовуючи мультисенсорний підхід (слуховий, візуальний, маніпуляційний). Якомога більше повторюйте та закріплюйте вивчене.
-
Заохочуйте учня, підтримуйте позитивну мотивацію навчання.
-
Дещо сповільніть темп навчання, зважаючи на знижені психічну витривалість і розумову працездатність учня. Будьте терплячими, якщо учневі потрібно пояснити чи показати щось багаторазово. Віднайдіть оптимальний варіант взаємодії з ним (поясніть новий матеріал до уроку, на занятті дайте письмовий тезовий план, алгоритм дій тощо).
-
Практикуйте прикладне застосування набутих учнем знань.
-
Спільно з учнем поетапно аналізуйте виконання завдання.
-
Урізноманітнюйте навчальну діяльність, однак забезпечуйте плавний перехід від одних видів діяльності до інших.
-
Завдання мають відповідати можливостям учнів і виключати відчуття стійких невдач.
-
Надавайте учням достатньо часу для виконання завдання та практичного застосування нових умінь і навичок, водночас надто тривале виконання однієї вправи може стомити його.
-
Не перекладайте подолання проблем у навчанні виключно на батьків. Допомагайте їм усвідомлювати найменші успіхи учня та закріплювати їх.
-
Подолання труднощів у навчання – це результат спільної тривалої та кропіткої роботи педагогів, психологів, батьків і навіть терапевтів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий